Taj Mahal - Reisverslag uit Agra, India van Andy - WaarBenJij.nu Taj Mahal - Reisverslag uit Agra, India van Andy - WaarBenJij.nu

Taj Mahal

Door: Andy

Blijf op de hoogte en volg Andy

09 Februari 2014 | India, Agra

Vanuit Varanasi ging de reis verder naar Agra. Agra is voor Indiase begrippen een niet zo'n hele grote stad en elke tourist zou het aan zich voorbij laten gaan zei het niet dat de o zo geweldige Taj Mahal hier staat. Ook voor ons dus de enige reden om hier naartoe te gaan.
Op het station stond de tuctuc chauffeur ons al op te wachten. En niet zo even ook. Onze trein zou namelijk om 06:05 aankomen, maar kwam pas om 09:45 aan. Die arme vent had dus al die tijd op ons moeten wachten en was dan ook zeer blij ons eindelijk te zien. De bedoeling was dat hij ons naar een hotelletje op 5 minuten loopafstand van de Taj Mahal zou brengen. Alleen net als elke andere tuctuc chauffeur had ook deze vriendjes die een ander hotel bezaten. Het zou zoals altijd fantastische zijn en de rooms waren er very clean. Hij bracht ons naar het hotel van zijn vriendjes. Het hotel was net drie dagen open. Alles was splinternieuw en zag er spik en span uit. De normale prijs voor een kamer was 3500 rupees per nacht, maar omdat we studenten waren mochten we wel voor 2000 rupees een nachtje komen slapen. De kamer was prachtig alleen het hotel lag ver van de Taj Mahal, had geen wifi in de kamers en had geen restaurant.
We baalden er wel van want de man van het hotel in Varanasi, die de tuctucdriver voor ons geregeld had, had gezegd dat deze tuctucdriver ons naar het eerder genoemde hotel zou brengen. Maarja, we hadden ingecheckt en zaten al ruim een half uur in de kamer. Uiteindelijk heeft Gosse de moed bij elkaar gegrepen, is naar beneden gegaan en heeft gezegd dat we toch echt naar dat andere hotel wilden. Natuurlijk waren ze een beetje verontwaardigd, dat zei dan maar zo.
Het andere hotel had dan wel niet zulke mooie kamers, maar wel wifi en een rooftoprestaurant met uitzicht op de Taj. 'S avonds hebben we dan ook lekker op het dak gezeten en prima gegeten.
Omdat we in heel India behalve Hein nog geen Nederlanders waren tegen gekomen, praten we over van alles en nog wat en over alles en iedereen hardop er vanuit gaand dat niemand ons verstaat. Dit leverde die avond een vrij ongemakkelijke situatie op. Tijdens het eten spraken we over het vrouwelijk schoon en meer mannenpraat. Toen we een tijdje niks tegen elkaar zeiden schoof een vrouw voor ons iets haar stoel naar achter en zei: "jullie mogen best doorpraten hoor". We schrokken ons eigen het leplaserus. Ik zal niet in detail treden maar wat we allemaal gezegd hadden, was nie best. En toen begon het ongemakkelijke gesprek. Om maar wat te zeggen zei Gosse: "Huh, o, ben je ook Nederlands?". Gelukkig was deze "vrouw" de kwaadste niet. Ik zeg "vrouw" omdat ze pas 26 was, maar chick of meid klinkt ook weer zo denigrerend. Ze was nog bezig met haar studie en zat voor stage zes maanden in India. Ze was amper Nederlanders tegen gekomen en had dan ook vol genot naar ons gesprek zitten luisteren. Ze was heel wat gewend zei ze, want ze had vier jaar in een studentenhuis gewoond met 20 jongens en negen "wijven" in Leiden. We raakten aan de praat en uiteindelijk was het al met al hartstikke gezellig. Rond een uurtje of acht ging ze er weer vandoor want ze moest haar trein halen.
De volgende ochtend was het Taj tijd. Voor de entree van de Taj Mahal moet je een kleine 750 rupees per persoon neerleggen. Kei duur, vonden wij. De Taj was kleiner en minder indrukwekkend dan we verwacht hadden. We hadden dan ook wel een hoge verwachting aangezien elke Indiër de Taj de hemel in prijst. Veel heb ik dan eigenlijk ook niet over te vertellen. Zoals elke toerist hebben we belachelijk veel foto's gemaakt, maar daar bleef het ook bij.
'S avonds vertrok onze trein naar de volgende destination alweer. New Delhiiiiii.

• 09 Februari 2014 - 23:49

Charlotte:

Hee Andy! Je begint zelfs al een beetje blasé te worden! Dat gevoel had ik na 6 maanden reizen bij de Borobudur ook (weer een tempel). Vlot hoor! :)
    We genieten erg van je verhalen. Liefs x

Verslag uit: India, Agra

BodhGaya

Tip 1: Boek je trein ruim van tevoren en check drie keer in welke klasse je geplaatst wordt.
Wij zaten in sleepersclass non AC (AC staat voor airconditioning). Het bed waar we in "lagen" hing aan een stalen ketting aan het plafond op iets meer dan anderhalve meter boven de grond. Op een schaal van 1 tot keihard kreeg het een 9. Het bed was formaat Indiër en aangezien we onze voeten niet over het eind konden laten hangen omdat dat boven het gangpad was, lagen we opgerold in ons bedje. Er was nergens plek voor onze tassen, dus deze gebruikten we als hoofdkussen. Gelukkig werden we vergezeld door een stuk of 10 andere Indiërs in onze coupé van 2 bij 2. Nu is het zo dat Indiërs de gewoonten hebben geen oortjes te gebruiken. Zo ook onze vrienden een verdieping onder ons. Het geluid van Indische Bollywood liederen galmden dan ook door de trein. Het zal voor iedereen anders zijn, maar ik slaap daar niet zo lekker op. Wat wij dan ook gedaan hebben tijdens deze negen uur durende trein reis is om precies te zijn; helemaal niks. We konden nergens heen, we konden nauwelijks bewegen en niet slapen. Want als je half wegdommelde op een rustig bollywood popliedje, schrok je vervolgens weer wakker van een bollywood house nummer. Om het feest compleet te maken kwam er om de zoveel tijd dan ook nog een verkoper van het een of ander langs lopen, met het idee dat hij op de markt stond in plaats van in de trein. Wat kunnen die gasten een lawaai maken zeg... Onze trein zou volgens de tickets om 21:05 aankomen. Helaas voor ons was er met geen mogelijkheid te ontdekken bij welk station we waren en hoelang het nog was naar Gaya. Dus rond een uurtje of 9 ben ik maar een beetje uit de deur gaan hangen, want die staat altijd open, om te kijken wat er op de bordjes op het station stond. Niemand in de trein sprak ook Engels dus daar konden we het ook niet aan vragen. Inmiddels was het 21:10 en we waren net een station gepasseerd, maar dat leek ons te klein voor Gaya main- trainstation. In spanning wachtten we af wat er komen zou. Langzamer hand begon de gang zich te vullen met meer mensen, dus ons vertrouwen dat we Gaya naderden werd al wat groter. Toen de trein stopte en ik naar buiten keek zag ik tot mijn geruststelling dat dit idd Gaya was. Tegenover het station was gelijk al een hotel. Moe en lui als we waren zijn we daar maar gaan slapen. Prima kamertje met tv en warm water. Heerlijk.
Na de volgende dag lekker uitgeslapen te hebben vertrokken we naar de uiteindelijke bestemming van dit stuk van de reis, Bodh Gaya. Het walhalla voor de boeddhisten. We lieten een tuctuc voorrijden die ons vervolgens naar Bodh Gaya reed. Deze reed alleen niet verder dan het begin van het stadje, maar de tuctuc chauffeur regelde snel een riksja voor ons, welke ons naar centre de ville bracht. Terwijl onze riksja chauffeur zich uit de naad werkte om ons dikke westerse toeristen met 2 tassen van 15 kilo vooruit te krijgen, kwam er een jonge gast van een jaar of 23 op een motor naast ons rijden. Toen hij begon met: "Hello my friends, how are you?" wisten we gelijk al hoe laat het was. Hij wilde ons natuurlijk weer wat aansmeren ofzo. Uit beleefdheid gaven we gewoon antwoord op al zijn vragen en al snel kwamen we erachter dat hij eigenaar was van een guesthouse hier in de buurt. Nog geen 5 minuten van het centrum zou hij een mooi guesthouse hebben met wifi en, zoals we inmiddels gewend waren, very clean rooms. Fantastisch. Hij had ons al overtuigd toen hij zei dat hij wifi had, dus we gaven onze riksja chauffeur bevel onze net nieuwe vriend te volgen. Aangekomen bij het guesthouse bleek het ook fantastisch. Voor het eerst een echt schone kamer met echt goede wifi.
Onze nieuwe vriend is dan tot nu toe ook het beste wat ons is overkomen deze reis. Hij kon ons alles laten zien. Alleen aangezien het al rond 5e was vonden we het wel even mooi geweest en hebben we de rest van de avond genoten van de wifi.
Bodh Gaya staat vol gebouwd met tempels dus hebben we de volgende dag een tempel tour gedaan. We hebben Chinese tempels, Japanse tempels en Thaise tempels bezocht. Beetje het stadje ontdekt en dat was het wel voor die dag, niet veel bijzonders.
De dag daarna, inmiddels gisteren, was wel een bijzondere dag. Onze vriend van het guest- house en een andere vriend van hem zijn normaal namelijk ook tourguides die toeristen Bodh Gaya en omstreken laten zien. Dit had hij ons ook voorgesteld en natuurlijk stemde wij hiermee in. We hadden om 8 uur afgesproken en onze tourguides klopten dan ook om 8 uur op onze kamerdeur. Aangezien we wakker werden door dit geklop hebben we snel wat kleren aangetrokken en zijn we met ze mee gegaan. Nog half slapend en met een lege maag gingen we achterop de motor zitten. Ik bij de een, Gosse bij de ander. We hadden niet echt een idee waar we naar toe gingen maar we vertrouwden er maar op dat het de moeite waard zou zijn. Nou dat was het ook, we reden door dorpjes en over het platte land, om uiteindelijk uit te komen bij een berg. We reden een stuk de berg op en op een gegeven moment stopten we. Te voet continueerden we onze reis. We kwamen uit bij een kleine grot, MAAR dit was niet zomaar een grot, nee nee, de grot waar Buddha himself zes jaar lang zonder eten of drinken in heeft gezeten. We gingen naar binnen. Binnen stond een buddha beeld en zat een mannetje die iedereen een rode veeg op het voorhoofd gaf en een gebed zei terwijl hij dit deed. Ook al geloofden Gosse en ik niet dat Buddha daadwerkelijk daar 6 jaar gezeten had, het was toch bijzonder om daar te zijn, wetend dat die plek zoveel betekent voor miljoenen mensen over de hele wereld. En Buddha zal er toch wel even geweest zijn. Ik geloof namelijk niet dat ze zomaar een random grot hebben uitgekozen.
Na het grotten avontuur sprongen we weer achterop de motor om naar de volgende bijzondere plek te gaan. Een gigantische boom waar Buddha onder zou hebben gezeten nadat hij na 6 jaar de grot verlaten had. De boom is meer dan 3000 jaar oud en werkelijk waar giga. Buddha heeft hier maar 2 dagen gezeten, dus dat sprak al wat meer tot onze verbeelding. En het is toch gaaf om op het zelfde plekje te kunnen zitten waar hij ook gezeten heeft. Na de nodige foto's en 5 rondjes om de boom te hebben gelopen gingen we verser naar de laatste plek van onze buddha tour. Het was een kleine tempel, niet heel bijzonder. Buddha had hier, na de boom verlaten te hebben, voedsel en een goude pan gekregen van de lokale prinses. Deze pan legde hij, na het verorberen van zijn maal, in de rivier en bad; "Om verlicht te worden moet de pan tegen de stroom in drijven, drijft de pan met de stroom mee, dan wordt ik het niet". (In het Nederlands klinkt het raar, maar zoiets is het wel). En zoals we allemaal weten stroomde de pan tegen de stroom in. Wonderbaarlijk niet?
Prachtig verhaal, maar mij iets te sprookjesachtig.
Na een donatie gedaan te hebben voor het onderhoud van de tempel was het tijd voor lunch. Het was lang geleden dat ik vishcurry gegeten had, dus dat was dan ook wat ik bestelde. En ook in Noord India is de vishcurry heerlijk.
Na de lunch was het tijd voor wat rust, want we hadden, ook vandaag weer, een middag programma.
Onze grote vriend had ons namelijk uitgenodigd om een kijkje te komen nemen op de school naast ons guesthouse. We konden een middagje rondkijken en zelfs hier en daar een handje helpen. Dit hebben we natuurlijk ook gedaan. We kwamen als eerst in een klasje van ongeveer 20 leerlingen, leeftijd 8 tot 10 jaar. De juf nodigde ons uit en vroeg of we misschien een Engels liedje kenden dat we de kinderen konden leren. Dat wisten we wel en al gauw stond ik voor de klas de tekst op het whiteboard te schrijven. Alle kinderen waren heel enthousiast en deden allemaal mee. Leergierigheid die je in Nederland op geen enkele school zal zien. Het waren kinderen uit de laagste kaste wiens ouders geen school kunnen betalen. Deze school is dan ook helemaal gratis en de leraren worden betaald met geld wat Europese sponsors geven aan de school. Een goed doel waar wij ook wel in willen investeren.
Na de klas het liedje geleerd te hebben gingen we verder om te kijken bij andere klassen. We hebben overal ons hoofd even naar binnen gestoken om te kijken hoe het allemaal er aan toe ging. Vanuit onze kamer hadden we gezien dat er ook les werd gegeven op het dak van de school, hier wilden we natuurlijk even een kijkje nemen. De leraar was een enthousiaste gast van een jaar of 25. Hij studeerde zelf nog, maar gaf de kinderen les als bijbaantje. Ze waren bezig met Engels. De leraar schreef woordjes op het bord en de kinderen moesten het meervoud ervan opschrijven. Aan ons de schone taak om het vervolgens te controleren en fouten te verbeteren. Het waren simpele woordjes, dus dat ging ons goed af. Na verloop van tijd was de les afgelopen. De kinderen gingen naar huis en wij gingen terug naar ons guest- house. Leuke en interessante dag. We hadden ons zelf ook weer nuttig gemaakt en dat gaf wel een bepaalde verdoening. Deze dag heeft ons beeld van India toch wel weer een beetje veranderd. Er zijn wel degelijk mensen die het beste met het land voor hebben en zich inzetten voor de mensen die het het hardst nodig hebben.
Maandag ochtend vertrekken we naar Varanassi. 5 Uur 's ochtends rijdt onze trein vanaf Gaya station. Ticktets dit keer op tijd geboekt waardoor we in de meest luxe class zullen zitten. Qua prijs scheelt het niet veel, dus dat is mooi.
Als jullie nog nieuwsgierig zijn naar het een of ander, of een leuke vraag hebben laat het weten!
Groeten vanuit Bodh Gaya!