Dag nummer 3. - Reisverslag uit Pondicherry, India van Andy - WaarBenJij.nu Dag nummer 3. - Reisverslag uit Pondicherry, India van Andy - WaarBenJij.nu

Dag nummer 3.

Door: Andor

Blijf op de hoogte en volg Andy

12 Januari 2014 | India, Pondicherry

De stip,

De stip tussen de ogen staat voor het derde oog. De Hindoes geloven in drie goden. Eentje is de schepper, één de beschermer en één de verwoester. De laatste heeft een derde oog dat altijd gesloten is. Ze geloven dat wanneer de laatste zijn derde oog opent de wereld zal vergaan. Om deze god gerust te stellen hebben de Hindoes allemaal dit derde oog op het voorhoofd, de welbekende rode stip.
Wanneer een vrouw getrouwd is heeft ze de stip, die normaal ter hoogte van je ogen zit, hoger op haar voorhoofd. Andere kenmerken van een getrouwde vrouw zijn; een gouden ketting en/of een ring om de teen. Zo is het voor mannen makkelijk te zien wie wel en wie niet getrouwd zijn.

Tijdens de lunch eet je van een blad van een bananenboom. Als je klaar bent met eten vouw je dit blad dicht. Vouw je het van je af dan betekent het dat het eten je niet gesmaakt heeft. Dus altijd uit beleefdheid, maar meestal uit waarheid.naar je toe vouwen.
Eten doe je altijd met rechts, de linkerhand is onrein. Het is even wennen om uberhaupt met je handen te eten maar je krijgt het al snel onder de knie. Neem bijvoorbeeld rijst; er wordt wat rijst op je blad geschept met wat sauce er over( over het algemeen kerrie). Je mixt het een beetje en pakt het in je hand. Je zorgt dat het op je vingertoppen ligt en je schuift het met je duim je mond in. K.I.K. (klaar is kees) hartstikke makkelijk.
Nu wat we vandaag gedaan hebben. Allereerst vroeg opgestaan om vervolgens lekker te gaan ontbijten. Na het ontbijt een tocht van vijf kilometer gemaakt naar een boerderij net iets buiten de stad. Daar aangekomen hadden we het geluk dat juist vandaag de rijst werd geoogst. Dit gebeurd maar twee keer per jaar, dus we hadden geluk dat we dit mee mochten maken.
Toen werd ons uitgelegd wat organic farming precies inhield. Kort samengevat; er worden geen machines en geen chemicaliën gebruikt voor het verbouwen en oogsten van bijvoorbeeld rijst,en ook pinda's. Ze hebben allerlei mooie systemen hiervoor bedacht. Vandaag was dus echt nog een introductie dag. We hebben nog een beetje rondgekeken en zijn toen terug gegaan naar Pondicherry voor de lunch.
Na de lunch gingen we met de bus naar hartje Pondicherry genaamd; "the french quarter." Pondicherry was vroeger namelijk een Franse kolonie en de invloeden daarvan zijn in deze wijk nog goed te zien. Bijvoorbeeld dat gebouwen beter verzorgd zijn en er mooier uit zien. We zijn daarna nog op het strand gaan kijken en hebben een tempel bezocht. Heel mooi midden in Pondicherry. Op de terugreis stonden we in een overvolle bus. Als je dacht dat er niemand meer bij kon wisten die gekke Indiërs toch het tegendeel te bewijzen. Helemaal op elkaar gepropt over de hobbelige wegen terug naar het hotel. Tsja je moet het een keer meegemaakt hebben. Terug in ons kamertje vielen we vrijwel meteen in slaap.We werden wakker door onze knorrende magen, ETENSTIJD. En wat hebben we weer genoten, chappatti met kerrie....lekker toch?
Na het eten een beetje gechilld met onze nieuwe vrienden, een paar locals die in hetzelfde hotel slapen. Hele aardige indiers die ons met alles willen helpen en ons veel te vertellen hebben over hun leven hier. Erg gezellig.
Jullie zullen je misschien afvragen of ik ook nog wat nuttigs ga doen hier. Jazeker! Vandaag was nog een introductie dag, morgen steken we de handen uit de mouwen en gaan we aan de slag.
Weltruste!